مسجد النبی نجف آباد؛ الگویی موفق برای تربیت «بچه مسجدی» + تصاویر
مسجد النبی نجف آباد؛ الگویی موفق برای تربیت «بچه مسجدی» + تصاویر

یکی از چالش های گریبانگیر بیشتر مساجد ما حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در کنار موسپیدانی است که شاید برخی از آن ها دیگر حوصله برخورد و تحمل شور و نشاط نسل جدید را نداشته و این امر در پاره ای موارد به تعارض های جدی و کاهش رغبت به حضور در این اماکن منجر […]

یکی از چالش های گریبانگیر بیشتر مساجد ما حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در کنار موسپیدانی است که شاید برخی از آن ها دیگر حوصله برخورد و تحمل شور و نشاط نسل جدید را نداشته و این امر در پاره ای موارد به تعارض های جدی و کاهش رغبت به حضور در این اماکن منجر می شود.

اما در این میان برخی مساجد حضور نسل های مختلف را به بهترین شکل مدیریت کرده و علاوه بر بسترسازی جهت تربیت نسل آینده، تکریم افراد میانسال و کهنسال را نیز از نظر دور نداشته اند.

از جمله تجربیات موفق در این خصوص می توان به مسجد النبی نجف آباد اشاره کرد که در حال حاضر دهها کودک و نوجوان را در محیطی شاداب و سازنده طی وعده های مختلف نماز های جماعت میزبانی کرده و در عین حال روال عادی سایر برنامه های این مجموعه نیز، با نظم خاصی ادامه دارد.

با همکاری بسیار خوب هیات امنا و امام جماعت این مسجد، در حال حاضر بیش از ۱۲۰ پسر مقطع تحصیلی سوم تا هفتم با عنوان «بچه های قرآنی مسجد» در ویژه برنامه های گوناگون تدارک دیده شده همچون کلاس های قرآنی و مذهبی، ورزشی و اردوهای تفریحی در کنار ویژه برنامه های مذهبی مانند جشن ها و مراسم عزاداری مشارکت دارند.

در همین راستا طی فرم های مخصوصی به حضور دانش آموزان در وعده های مختلف نماز جماعت مسجد، خواندن اول وقت نماز در منزل، رفتار خوب با والدین، میزان مشارکت در فعالیت هایی مانند تلاوت روزانه قرآن، گفتن اذان و اقامه، مکبر بودن و دیگر اقدامات مشابه امتیاز داده شده و هر چند وقت یک بار با هماهنگی مدرسه محل تحصیل دانش آموز، از وی در حضور دیگر دانش آموزان با اهدای جوایز تهیه شده توسط مسجد، تجلیل می شود.

در مسجد النبی نجف آباد همچنین هر روز یک ساعت مانده به اذان مغرب برای دانش آموزان کلاس های ویژه ای با محوریت آموزش قرآن، احکام و مباحث مختلف دینی برگزار می شود و در کنار آن یک روز از هفته نیز برنامه فوتسال برای شرکت کنندگان پیش بینی شده است.

 

 

مشارکت طلاب در تربیت مسجدی کودکان و نوجوانان

از نکات قابل توجه ویژه برنامه های این مسجد می توان به مشارکت جدی طلاب در برنامه های مختلف آن اشاره کرد به طوری که در حال حاضر ۵ طلبه در سطوح مختلف به عنوان مربی عهده دار برپایی کلاس های فوق برنامه مسجد هستند.

در این مجموعه ماهیانه یک برنامه کوهنوردی نیز ویژه کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده، هر فصل نیز نفرات برگزیده به اردوهای تفریحی و زیارتی به مقصد نقاطی مانند قم،جمکران و محلات اعزام  و در پایان برنامه های سالیانه نیز منتخبان کلاس های مختلف به اردوی مشهد مقدس اعزام می شوند.

البته مردم نیز در تامین هزینه ویژه برنامه های تدارک دیده شده مشارکت بسیار خوبی دارند به طوری که در حدود ۹۰ درصد اعتبارات مورد نیاز توسط خیرین تامین می شود.

 

تدارک دوره های ۴۰ روزه برای بچه ها

از اقدامات جدید این مسجد در سال جاری نیز می توان به پیش بینی دوره های ویژه چهل روزه با مشارکت بنیاد المهدی اصفهان اشاره کرد که طی آن بر اساس محتویات در نظر گرفته شده برای دو کتاب «احکام نموداری» و «روز پاداش»، دانش آموزان شرکت کننده  مباحث مختلف تربیتی و مذهبی را به زبانی کودکانه و جذاب آموزش  می بیند.

ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که عملکرد بچه های قرآنی مسجد النبی نجف آباد معمولا به صورت سالیانه ارزیابی می شود که طی آن پارامتر های مختلفی همچون نظر والدین، کارنامه تحصیلی، میزان حضور در برنامه های مذهبی مسجد و اخلاق و رفتار شرکت کنندگان مورد توجه قرار می گیرند.

معمولا از نتایج چنین ارزیابی هایی برای اختصاص امتیازاتی چون تخفیف هزینه شرکت در اردوهای سالیانه و یا اعطای جوایز مختلف استفاده می شود.