نجف‌آباد، قطب اسکیت فری استایل ایران و جهان
نجف‌آباد، قطب اسکیت فری استایل ایران و جهان
اصفهان امروز: شاید غیرمنتظره‌ترین خبر این باشد که نجف‌آباد قطب اصلی اسکیت فری استایل ایران و حتی جهان باشد. شهری 250 هزارنفری در35 کیلومتری غرب اصفهان که به شهر کبوتران و کبوترخانه ها شهرت یافته و تاریخچه ایجاد این شهر به زمان شاه‌عباس صفوی بازمی‌گردد.

نجف‌آباد، قطب اسکیت فری استایل ایران و جهان

اصفهان امروز: شاید غیرمنتظره‌ترین خبر این باشد که نجف‌آباد قطب اصلی اسکیت فری استایل ایران و حتی جهان باشد. شهری ۲۵۰ هزارنفری در۳۵ کیلومتری غرب اصفهان که به شهر کبوتران و کبوترخانه ها شهرت یافته و تاریخچه ایجاد این شهر به زمان شاه‌عباس صفوی بازمی‌گردد.اما این شهر در سال‌های اخیر جدا از این‌که در رشته فوتبال ساحلی صاحب اسم‌ورسم شد حالا دیگر به پایگاه اصلی اسکیت فری استایل کشور و جهان تبدیل‌شده و تیم ملی را هم تغذیه می‌کند.

تیمی که با شاکله ورزشکاران نجف‌آبادی در مسابقات آسیایی و جهانی حضور پیداکرده و البته مدال درو می‌کنند.بر این اساس حضور در این شهر و نگاهی از نزدیک به فعالیت ورزشکاران اسکیت فری استایل ضرورتی بود که با توجه به افتخارآفرینی چند ورزشکار نجف‌آبادی و اصفهانی در هانگژو و مسابقات جهانی چین این ضرورت را دوچندان می‌کرد.با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت متوجه شدیم تمرینات ورزشکاران اسکیت فری استایل در نجف‌آباد زیر نظر احسان حبیب‌آبادی انجام می‌شود و بر این اساس راهی نجف‌آباد شدیم. محل تمرین ورزشکاران در سالن موهبت نجف‌آباد بود و باتوجه بر اینکه مسیر را به‌خوبی نمی‌شناختیم حدود نیم ساعت دیرتر از زمانی که قرار گذاشته بودیم به محل تمرین رسیدیم. زمانی که وارد سالن شدیم ورزشکاران فری استایل مشغول تمرین بودند و طبق گفت‌وگوی اولیه که با احسان حبیب‌آبادی مربی آن‌ها داشتیم، متوجه شدیم ۹۰ درصد از ورزشکاران تیم ملی اسکیت فری استایل از نجف‌آباد هستند و طبق ادعای این مربی، نجف‌آباد مهد اسکیت فری استایل جهان است.

احسان حبیب آبادی مربی تیم ملی اسکیت فری استایل

احسان حبیب آبادی مربی تیم ملی اسکیت فری استایل

در ورزش آرزوها سقف ندارند

در گفت‌وگوی اولیه سراغ رضا لسانی ورزشکار نجف‌آبادی تیم ملی رفتیم که ۲۳ سال دارد و در مسابقات هانگژو به مقام چهارم و در رقابت‌های جهانی به مدال طلا رسیده است. لسانی در رابطه با مسابقاتی که در چند وقت اخیر شرکت کرده است، اظهار کرد: از شش ماه پیش برای آمادگی بیشتر در رقابت‌های آسیایی هانگژو در کاپ آزاد ایتالیا و فرانسه شرکت کردم و مدال طلا به دست آوردم. در مسابقات هانگژو در رده‌بندی تایم تریل سوم شدم و در دوئل که مشخص می‌شود چه کسی مدال کسب می‌کند، عنوان چهارمی را کسب کردم و نتوانستم به مدال برسم. سپس در رقابت‌های قهرمانی جهان مدال طلا به دست آوردم.

وی ادامه داد: در هانگژو آمادگی بدنی خوبی نداشتم و باید به این موضوع هم اشاره‌کنم که در این مسابقات رده سنی وجود ندارد. بازیکن تیم ملی اسکیت فری استایل ایران با بیان اینکه ۹۰ درصد تیم ملی اسکیت فری استایل از نجف‌آباد هستند، تصریح کرد: در نجف‌آباد احسان حبیب‌آبادی را به‌عنوان مربی داریم که فرد توانمندی است و باتوجه به اینکه سطح شاگردان حبیب‌آبادی به یکدیگر نزدیک است تمرینات رقابتی را پشت سر می‌گذاریم. لسانی اضافه کرد: در هفت‌سالگی به خاطر علاقه‌‌ای که به اسکیت داشتم، پدر و مادرم برای من یک جفت اسکیت خریدند و یکسال طول کشید تا به‌تنهایی این رشته را یاد بگیرم، پس‌ازآن با احسان حبیب‌آبادی آشنا شدم که نخست زیر نظر این مربی سرعت کارکردم، اما به خاطر حواشی که به وجود آمد یکسال این رشته را کنار گذاشتم و وقتی می‌خواستم دوباره شروع کنم مربی من اسکیت سرعتم را عوض کرد و فری استایل گرفت.

وی درباره نخستین مدالی که کسب کرده است، گفت: در رشته سرعت اسکیت قهرمانی نداشتم، سال ۹۴ اولین مسابقه کشوری را شرکت کردم که دوم شدم و نخستین اعزام هم ۲۰۱۴ بود که به چین رفتم و طلا کسب کردم. در ورزش آرزوها سقف ندارند زیرا رکوردها جا به جا می‌شوند، در حال حاضر رکورد دوئل مسابقات جهانی را دارم. بازیکن تیم ملی آقایان اسکیت فری استایل ایران با اشاره بر اینکه در مسابقات جهانی که بالاترین سطح را دارد به مدال طلا رسیدم، اظهار کرد: در سال جاری مسابقات برون‌مرزی نداریم و از سال آینده شروع می‌شود. هدف ما از ورزش و مدال‌آوری خوشحال کردن مردم است و تا می‌توانیم این کار را ادامه می‌دهیم.

رضا لسانی ورزشکار رشته اسکیت فری استایل از نجف آباد

رضا لسانی ورزشکار رشته اسکیت فری استایل از نجف آباد

از اصفهان تا نجف‌آباد برای طلای جهانی

سپس گفت‌وگویی با رومینا سالک ۱۸ ساله داشتیم که در هانگژو مقام سوم و در رقابت‌های جهانی مدال طلا کسب کرده است. این ورزشکار در اصفهان زندگی می‌کند و هرروز برای تمرین راهی نجف‌آباد می‌شود. سالک در رابطه مسابقاتی که در چند وقت اخیر شرکت کرده است، تصریح کرد: برای آمادگی بیشتر در رقابت‌های هانگژو، دو کاپ آزاد در ایتالیا و فرانسه شرکت کردیم که در هر دو مسابقه مدال طلا کسب کردم. دربازی‌های آسیایی هانگژو بدشانسی آوردم، باوجوداینکه رکورد جهان را شکستم اما از بهترین چین تایپه‌ای خود شکست خوردم و سوم شدم. پس‌ازاین رقابت‌ها در مسابقات جهانی شرکت کردم و به مدال طلا رسیدم.

وی ادامه داد: مسابقات آسیایی هانگژو از رقابت‌های جهانی مهم‌تر است و باتوجه به اینکه اولین سال حضور رشته فری استایل در هانگژو بود، دوست داشتم مقام کسب کنم. ورزش بردوباخت دارد، خودم را برای بازی‌های آسیایی توکیو که دوسال دیگر برگزار می‌شود آماده می‌کنم تا به مدال خوش‌رنگی برسم. بازیکن تیم ملی بانوان اسکیت فری استایل ایران افزود: قصد دارم این چندسالی که در ورزش فعالیت می‌کنم فقط مدال طلا کسب کنم و حتی یک نقره در کارنامه ورزشی خود نداشته باشم تا به پرافتخارترین بازیکن اسکیت تبدیل شوم. نمی‌دانم تا کی قرار است ورزش کنم زیرا در هر سنی علایق فرق می‌کند، اما می‌خواهم از این سال‌های ورزشی لذت ببرم.

سالک با بیان اینکه در اعزام‌هایی که تیم ملی اسکیت فری‌استایل داشته است به‌جز یک نفر بقیه ورزشکاران از شهرستان نجف‌آباد اصفهان بودند، اظهار کرد: در کشور‌های دیگر ورزشکاران تیم ملی از شهرهای مختلف هستند، از ایران ۹۰ درصد ورزشکاران تیم ملی اسکیت فری استایل از یک استان، یک شهرستان و یک باشگاه هستند که برای همه این موضوع عجیب است. این موضوع نجف‌آباد را به مهد اسکیت فری استایل تبدیل کرده. است.

وی اضافه کرد: اسکیت برای رده سنی پایین هیجان زیادی دارد و بیشتر افراد به این رشته علاقه‌مند هستند. حس می‌کنم فری استایل آینده خوبی داشته باشد زیرا ترکیبی از هیجان و تمرکز است، من در سن پایین تمرکز کمی داشتم و پیش هر دکتر و مشاوره‌ای که رفتم فایده‌ای نداشت، اما از وقتی فری استایل را شروع کردم باتوجه بر اینکه باید با سرعت زیاد از موانعی بافاصله ۸۰ سانت رد شویم، تمرکزم بالا رفته است. خیلی از افراد می‌گویند اسکیت رشته خطرناکی است، اما اگر نظر من را بخواهید می‌گویم ۱۰ درصد خطر و ۹۰ درصد لذت دارد.

بازیکن تیم ملی بانوان اسکیت فری استایل ایران درباره زمین‌های اسکیت در اصفهان، تصریح کرد: باوجوداینکه اصفهان زندگی می‌کنم، اما شناخت زیادی از زمین‌های اسکیت آن ندارم، باتوجه بر اینکه رشته ما سرعت بالایی دارد باید سطح زمین کمی چسبنده باشد و روی سنگ نمی‌توانیم تمرین کنیم.

رومینا سالک اسکیت باز اهل شهرستان نجف آباد تیم ملی

رومینا سالک اسکیت باز اهل شهرستان نجف آباد تیم ملی

تاریخ‌سازی با یک حس بی‌نظیر

در پایان گفت‌وگویی با ترانه احمدی ۲۰ ساله داشتیم که در هانگژو تاریخ‌سازی کرد و با کسب مدال نقره، نخستین و تنها مدال فری استایل را برای کشورمان به دست آورد.

احمدی در رابطه مسابقاتی که در چند وقت اخیر شرکت کرده است، گفت: چهار اعزام داشتیم که در کاپ آزاد فرانسه، ایتالیا و مسابقات جهانی مدال برنز کسب کردم و در رقابت‌های آسیایی هانگژو به مدال نقره رسیدم. رشته اسکیت فری استایل نخستین سالی بود که در میان رشته‌های آسیایی هانگژو حضور داشت و توانستم اولین و تنها مدال این رشته را به دست آورم و تاریخ‌سازی کنم.

وی ادامه داد: کسب مدال نقره هانگژو حس خوبی داشت، زیرا قبل از اعزام مشخص نبود سهمیه به دست می‌آورم یا خیر که با تلاش‌های خودم، مربی من و فدراسیون این سهمیه را کسب کردم. این رقابت‌ها ازلحاظ نحوه برگزاری با دیگر مسابقات تفاوت داشت و رده سنی آزاد و ازلحاظ امکاناتی همه‌چیز داشتیم. بازیکن تیم ملی بانوان اسکیت فری استایل ایران با بیان اینکه از سال ۹۵ برای همه مسابقات فری استایل اعزام داشتم، تصریح کرد: هرسال همه بازیکنان تیم ملی اسکیت فری استایل به‌جز یک نفر از شهرستان نجف‌آباد اصفهان شاگرد احسان حبیب‌آبادی هستند که باعث شده این شهرستان مهد اسکیت فری استایل نام بگیرد.

احمدی افزود: قصد دارم در سال‌های متوالی مدال طلا کسب کنم، در حال حاضر هم تمام تمرکزم برای مسابقات ایتالیا است تا خوش‌رنگ‌ترین مدال را به دست آورم.

ترانه احمدی اسکیت باز نجف آباد

ترانه احمدی اسکیت باز نجف آباد

 

نجف‌آباد، قطب اسکیت فری استایل ایران و جهان