نقدی بر مستند «سرباز چهل و شش ساله»
نقدی بر مستند «سرباز چهل و شش ساله»
مستند «سرباز 46 ساله» کاری است متفاوت و زیبا که امتیازات زیادی از جمله بهره گیری از تصاویر و فیلم های کمتر دیده شده از شهید کاظمی دارد. البته یک عیب هم دارد؛ استفاده نکردن از نقطه نظرات و خاطرات نیروهای قدیمی لشکر 8 نجف اشرف.

نقدی بر مستند «سرباز چهل و شش ساله»

مستند «سرباز ۴۶ ساله» کاری است متفاوت و زیبا که امتیازات زیادی از جمله بهره گیری از تصاویر و فیلم های کمتر دیده شده از شهید کاظمی دارد.
البته یک عیب هم دارد؛ استفاده نکردن از نقطه نظرات و خاطرات نیروهای قدیمی لشکر ۸ نجف اشرف.
به همین دلیل، گاهی نتوانسته روایت درستی از برخی حوادث مربوط به شهید کاظمی روایت کند.
در جایی از این مستند، گفته می شود که شهرهایی که نیروی لشکر را تامین می کردند؛ مانند شهرستان های نجف آباد، تیران و کرون، فلاورجان، مبارکه، خمینی شهر و کاشان، کشش کافی برای تامین نیروی مورد نیاز لشکر را نداشتند و به همین دلیل شهید کاظمی از ابتکارات خاصی برای حل این مشکل استفاده کرد.
صورت این مساله درست است ولی چرایی آن، به اشتباه بیان شده. این شهرها، توان کافی برای تامین نیروی لشکر را داشتند ولی مشکل از زمانی شروع شد که عده ای از مسئولان در برخی شهرها به خصوص نجف آباد، به دلایل مختلف بنای ناسازگاری با شهید کاظمی گذاشتند. بعد از آزادسازی خرمشهر، شروع کردند به زدن برچسب های مختلف به شهید کاظمی و حتی برای او یک نفر (که بعدها شهید شد) را به عنوان گزینه جایگزین معرفی کردند.
با شکست این تلاش ها، تبلیغات سوء بر ضد شهید کاظمی افزایش پیدا کرد که دامنه آن تا زمان شهادت این فرمانده شجاع هم ادامه داشت و همزمان اعمال فشارهای مختلف به لشکر و شخص شهید کاظمی شروع شد.
یکی از این فشارهای ناجوانمردانه، محروم کردن لشکر از نیروهای اعزامی و اختصاص این رزمنده ها به دیگر یگان ها به ویژه لشکر۱۴ امام حسین بود. به همین دلیل بود که شهید کاظمی از سال ۶۵ شروع به جذب چندین گردان نیروی داوطلب از استان های زنجان و قزوین کرد.
برایمان جالب است که برخی از همین افراد که روزی بدترین تهمت ها را به این شهید بزرگوار می زدند، حالا طرفدار سینه چاک او شده اند و در صف اول مهمانان و سخنرانان ویژه برنامه های گرامیداشت شهدای عرفه و ۱۹دی قرار می گیرند.

مستند سرباز چهل و شش ساله

مستند سرباز چهل و شش ساله

نقدی بر مستند «سرباز چهل و شش ساله»