نکاتی در مورد انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
نکاتی در مورد انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، با مشارکت نزدیک به چهل درصدی مردم برگزار و نتایج آن اعلام شد ولی در این میان به برخی نکات باید توجه کرد.

نکاتی در مورد انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲

انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، با مشارکت نزدیک به چهل درصدی مردم برگزار و نتایج آن اعلام شد ولی در این میان به برخی نکات باید توجه کرد.

این میزان مشارکت، پیامی مهم بود به بدخواهان ایران و نظام اسلامی ولی در عین حال، هیچ مسئول یا نماینده منتخبی نمی تواند در سایه این میزان مشارکت، از برخی سوء مدیریت ها و مشکلات کشور، شانه خالی کند. واقعیت این است که مردم، اول از همه به نظام، کشور و رهبرشان رای داده اند ولی این دلیلی نمی شود که از شرایط موجود، به ویژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ، راضی باشند.

حتی کسانی که برای چندمین بار رای آورده اند، نمی توانند این آرا را نشانه ای از رضایت مردم از عملکردشان بدانند. کسانی که حضور در انتخابات را به هر دلیل شرعی و ملی وظیفه خود می دانند، بر پایه اعتقادات شان، نمی توانند رای سفید بدهند یا کسی را انتخاب کنند که هیچ شناختی از او ندارند؛ پس به فردی آشنا رای می دهند که شورای نگهبان او را تایید کرده. این افراد باید بدانند که اگر رقیبی قدر و شناخته شده در کل حوزه انتخابیه داشتند، مطمئنا نمی توانستند حضورشان در بهارستان را تداوم دهند.

این نماینده ها بهتر است به جای مغرور شدن از تکرار انتخاب شان، نقاط ضعف عملکردشان را رفع کرده و به جای داده وعده های جدید، پیگیر تحقق وعده های قبلی و طرح های نیمه کاره ای باشند که خودشان کلنگ زده اند. نمی توانند فقط وعده و شعار دهند و اگر آن وعده عملی شد، بیاورندش جزء عملکردشان و اگر محقق نشد، خیلی راحت بگویند «این ها که جزء وظایف نماینده نیست!»

میزان آرای باطله انتخابات که اعداد و ارقام قابل توجه آن را مسئولان و حتی عوامل اجرایی انتخابات می دانند، موضوعی نیست که بشود به راحتی از کنار آن گذشت. این پدیده تاسف بار، باید تلنگری باشد برای مدیران کشور در سطوح مختلف تا نسبت به عملکردشان، تجدید نظری اساسی داشته باشند.

در خصوص دلایل نارضایتی مردم از برخی شرایط، دو موضوع وجود دارد؛ یکی وجود برخی مشکلات که هیچ شکی نیست که با مدیریت صحیح و جهادی، می توان آن ها را برطرف کرد. دوم این که افکار عمومی تحت تاثیر تبلیغات سوء، گاهی حتی نقاط قوت عملکرد نظام را نشانه ای از ضعف آن قلمداد می کنند که این فقره، نیازمند تقویت کار رسانه ای درست و تمیز در دستگاه های اجرایی مختلف است. متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات مجموعه های اداری ما، ضعف اطلاع رسانی و تبیین خدمات فراوان انجام شده است.

در روند برگزاری انتخابات، یکی از مشکلات مهم، تعداد بیش از حد نامزدها است که هم روند انتخاب درست را برای مردم سخت می کنند و هم هزینه های زیادی به بیت المال تحمیل می نمایند. چرا کسانی را در حوزه انتخابیه داریم که در تمامی انتخابات ها، چه شورای شهر و چه مجلس، نامزد می شوند و هیچ گاه تعداد آرایشان، به ۲ هزار رای هم نمی رسد! اگر قانون طوری تغییر داده شود که یک هزینه حداقلی بابت ثبت نام گرفته شود، مطمئن باشید خیلی از این افراد، ثبت نام نخواهند کرد.

در جریان رای گیری، یکی از مشکلات هر ساله، تمدید چندین باره زمان اخذ رای است؛ طوری که مردم را به اصطلاح «بد عادت» کرده و در شهرهای بزرگ، در آخرین ساعات و دقایق، شاهد حضور تعداد قابل توجهی از مردم هستیم؛ با وجود تاکید چندین باره رهبری در خصوص مراجعه سریعتر مردم به شعب اخذ رای.

همه می دانیم که دلیل اصلی این تمدیدها، افزایش میزان مشارکت مردم است؛ حتی اگر رشد، چندان قابل توجه است. البته در برخی شهرهای بزرگ، به دلیل سبک زندگی غلط و رایج بودن زیست شبانه، مردم در ساعات پایانی شب برای رای گیری حاضر می شوند ولی این دلیلی نمی شود بسیاری از نقاط کشور، پاسوز آن ها شوند و شعبه و عوامل آن، ساعت ها معطل بمانند. وقتی هم تا نیمه شب رای گیری تمدید می شود، هم زحمت عوامل اجرایی چندین برابر می شود، هم انرژی زیادی برای روشنایی و گرمایش شعب مصرف می شود و بدتر از همه این که کشور یک روز تعطیل می شود که این تعطیلی، میلیاردها تومان خسارت دارد.

مسئولان مربوطه در مرحله اول بایستی طوری برنامه ریزی و اقدام کنند که با حل برخی مشکلات جامعه و تبیین اقدامات انجام شده، موانع مشارکت مردم برطرف شود و در مرحله بعدی، به استان ها و حتی شهرستان ها این اجازه را بدهند که اگر رای دهنده ای ندارند، انتخابات را زودتر تمام کنند.

موضوع دیگری که در کل انتخابات ها کمتر به آن توجه می شود، زحمت عوامل اجرایی، نظارتی و امنیتی مرتبط با این موضوع است که  الحق و الانصاف، با کمترین دستمزد، زحمات زیادی را متحمل می شوند و از تک تک آرای مردم، محافظت می کنند. کسانی که حداقل یک بار در شعب اخذ رای به عنوان عوامل اجرایی و نظارتی حاضر بوده اند، به خوبی می دانند که چه تلاش و زحمتی صرف می شود تا انتخابات در کمال صحت و سلامت و امانتداری برگزار شود. البته که گاهی و در جاهایی، برخی تخلف ها وجود داشته و خواهد داشت ولی این موارد هیچ گاه تاثیر تعیین کننده ای در نتایج کلی انتخابات نداشته است.

حضور مردم نجف آباد در انتخابات 11 اسفند1402

حضور مردم نجف آباد در انتخابات ۱۱ اسفند۱۴۰۲

نکاتی در مورد انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲