واکسیناسیون ۱۳۰هزار دام سبک و سنگین در نجف آباد
واکسیناسیون ۱۳۰هزار دام سبک و سنگین در نجف آباد
شبکه دامپزشکی نجف آباد: سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 42 هزار راس گاو و 88 هزار راس گوسفند در شهرستان نجف آباد بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده است.

واکسیناسیون ۱۳۰هزار دام سبک و سنگین در نجف آباد

شبکه دامپزشکی نجف آباد: سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: در راستای حفظ سرمایه های دامی و امنیت غذایی جامعه و حفظ سلامت، کیفیت و امنیت مصرف فرآورده های خام دامی و پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی، واکسیناسیون رایگان بیماری تب برفکی اجرا، که از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۴۲ هزار راس گاو و ۸۸ هزار راس گوسفند در شهرستان نجف آباد بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده است.

میثم استکی افزود: بخش زیادی از این عملیات در غالب خدمات کاملا رایگان و در راستای حمایت از مناطق کم برخوردار و واحد های تولیدی روستایی و سنتی ارایه شده است .

استکی ادامه داد: بیماری تب برفکی بیماری ویروسی، با همه گیری بالا و بسیار عفونی دام می باشد که تقریباً تمام دام های زوج سم از جمله گاو، گاومیش، بز و گوسفند به این بیماری مبتلا می شوند.

وی با اشاره به اینکه تب برفکی دام با تب شدید ۲ تا ۳ روزه و ایجاد تاول بر روی دهان و سم همراه است و در نهایت منجر به کاهش شدید تولیدات و حتی تلفات و زیان اقتصادی دامداران شده و همچنین باعث افزایش میزان مصرف آنتی بیوتیک در درمان دام و ایجاد باقیمانده آنتی بیوتیکی در فرآورده های خام دامی می گردد.

سرپرست شبکه دامپزشکی نجف آباد در پایان گفت: واکسیناسیون به تنهایی ضمانتی برای مقابله با بیماری تب برفکی نیست بلکه مکمل آن رعایت نکات فنی، بهداشتی و قرنطینه ای در دامداری ها می باشد بنابر این انتظار می رود دامداران با حفظ تعامل هر چه بیشتر و رعایت توصیه های کارشناسان دامپزشکی همچنین از طریق همکاری با اکیپ های واکسیناسیون از بروز و همه گیری این بیماری خطرناک و آثار سوء ناشی از آن بر اقتصاد جامعه و سرمایه های دامی جلوگیری نمایند.

واکسیناسیون دام

واکسیناسیون دام

واکسیناسیون ۱۳۰هزار دام سبک و سنگین در نجف آباد