کمال کورسل طلبه شهید فرانسوی در نجف‌آباد+فیلم
کمال کورسل طلبه شهید فرانسوی در نجف‌آباد+فیلم
خانه ایثار نجف آباد:در این فیلم که اواخر تیر65 ضبط شده، بازدید بیژن نامدار زنگنه وزیر وقت جهاد‌سازندگی از مدرسه خاتم‌الانبیاء نجف‌آباد که ویژه آموزش فارسی به طلاب غیرایرانی راه‌اندازی شده، نشان داده می‌شود.

کمال کورسل طلبه شهید فرانسوی در نجف‌آباد+فیلم

خانه ایثار نجف آباد:در این فیلم که اواخر تیر۶۵ توسط مرحوم محمود اصفهانی (باهنر) ضبط شده، بازدید بیژن نامدار زنگنه وزیر وقت جهاد‌سازندگی از مدرسه خاتم‌الانبیاء نجف‌آباد که ویژه آموزش فارسی به طلاب غیرایرانی راه‌اندازی شده، نشان داده می‌شود.

شهید کمال کورسل از فرانسه

شهید کمال کورسل از فرانسه

در اوایل این فیلم سیدمجید شکراللهی مسئول وقت این مدرسه، در شرایطی که طلبه شهید کمال کورسل فرانسوی در سمت چپ او نشسته، راجع به عملکرد این مجموعه برای حاضرین توضیح می‌دهد.

شکراللهی توضیح می‌دهد که با توجه به فعالیت‌های شهید محمد منتظری در کشورهای اسلامی با عنوان «ساتجا» (سازمان انقلابی توده‌های جمهوری اسلامی)، برخی افراد غیر ایرانی علاقه‌مند تحصیل علوم حوزوی در ایران شده‌اند به طوری‌که در آن مقطع، بیش از سه هزار طلبه غیرایرانی در قم مشغول تحصیل بوده‌اند.

بیژن زنگنه

بیژن زنگنه

سید مجید شکراللهی

سید مجید شکراللهی

وی همچنین به ادامه عملیات اجرایی ساختمان حوزه علمیه نجف‌آباد در خیابان منتظری اشاره کرده و اعلام می‌کند که در این ساختمان، قرار است فضایی ویژه تحصیل پانصد تا ششصد طلبه غیرایرانی فراهم شود.

اشاره به وجود پانزده تا شانزده هزار متقاضی غیرایرانی برای تحصیل در حوزه‌های علمیه ایران، دیگر مطلبی است که مدیر مدرسۀ خاتم‌الانبیاء با بیان آن می‌گوید: «تکمیل دورۀ آموزشی زبان فارسی در نجف‌آباد، بین سه تا چهار ماه زمان می‌برد و بلافاصله پس از آن، خواندن دروس حوزه شروع می‌شود.»

این عضو جهادسازندگی نجف‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اشکال مختلف پذیرش علاقه‌مندان در این مدرسه اشاره کرده و اظهار می‌دارد: «برخی با درخواست مکتوب می‌آیند. تعدادی به واسطه روحانیون فعال در خارج از کشور به این مجموعه مرتبط می‌شوند. در حال حاضر از کشورهای مختلف مانند هندوستان، مالزی، ترکیه، تانزانیا، اندونزی، پاکستان و هلند طلبه داریم. برخی، فرزند مبارزانی هستند که در خارج کشور زندانی شده‌اند و تعدادی یک یا چند فرزندان‌شان را تحویل داده و خواسته‌اند تا پایان تحصیل، نیازی به برگشت‌شان به زادگاه‌شان نیست.»

سید مجید شکراللهی که حدود چهار سال در حوزه علمیه و نزد اساتیدی مانند مرحوم آیت‌الله منتظری درس خواند، دارای مدرک کارشناسی علوم‌سیاسی از دانشگاه اصفهان است و به عنوان نیروی رسمی وزارت کشور، مسئولیت‌های مختلفی مانند فرمانداری، مدیریت کل و مشاوری را در استانداری اصفهان و چهارمحال و بختیاری تجربه کرده.

ریاست دانشگاه پیام نور فریدونشهر و ریاست مجمع اصلاح‌طلبان شهرستان نجف‌آباد از دیگر مسئولیت‌های شکراللهی هستند.

در ادامه این فیلم، مرحوم اصفهانی تقاضا می‌کند که در خصوص نقش جهاد‌سازندگی نجف‌آباد در ساخت حوزه علمیه جامعه‌المنتظر این شهر توضیح داده شود که محمدابراهیم جمشیدیان مشهور به «لقمان» از چهره‌های قرآنی شناخته شده شهرستان نجف‌آباد، به این مورد جواب می‌دهد.

لقمان ضمن اشاره به سخن شهید بهشتی با این مضمون که «فارسی، زبان انقلاب است»، نامه یکی از طلاب غیرایرانی خطاب به مرحوم آیت‌الله منتظری و پاسخ داده شده را می‌خواند که مضمون اصلی آن، درخواست طلبه مذکور برای اعزام به جبهه است.

از دیگر چهره‌های شاخص حاضر در این فیلم می‌توان به محمود حجتی وزیر سابق جهاد‌کشاورزی و محمود فتاح‌الجنان از مدیران شاخص وزارت جهاد در مقاطع مختلف اشاره کرد.

محمدابراهیم جمشیدیان مشهور به «لقمان»

محمدابراهیم جمشیدیان مشهور به «لقمان»

محمود فتاح الجنان

محمود فتاح الجنان

محمود حجتی

محمود حجتی

در ادامه، یکی از طلاب غیرایرانی (احتمالا حسن قراقوش از ترکیه) برای لحظاتی کوتاه صحبت کرده و پس از آن، حاضرین به هم‌خوانی می‌پردازند.

لقمان، آبان ۱۴۰۲ با اشاره به فعالیت مدرسه خاتم‌الانبیاء در یکی از کوچه‌های بلوار فجر نجف‌آباد، بیان می‌دارد: «در این مدرسه، طلاب غیرایرانی که متقاضی ورود به حوزه‌های علمیه ایران بودند، برای مدتی آموزش زبان فارسی می‌دیدند. در مقاطعی، از بیش از سی کشور دنیا در این مدرسه طلبه داشتیم.»

لقمان در ادامه بیان می‌دارد: «شهیدان احمد موحدی (فرزند غلامرضا) و (احتمالا) محمدرضا عرشی در کنار مرحوم حجه الاسلام احمد صادقی نماینده آیت الله منتظری در جهادسازندگی نجف‌آباد و شادروان محمدرضا مفتح نیز در این جلسه حضور دارند.»

 

 

کمال کورسل طلبه شهید فرانسوی در نجف‌آباد+فیلم