مشارکت کفتر‌بازان نجف آباد در دفاع مقدس
مشارکت کفتر‌بازان نجف آباد در دفاع مقدس
یکی از نیروهای پشتیبانی لشکر8، یک بار خاطره‌ای از دوران سربازی‌اش در پادگان نظامی مهر‌آباد تهران برای احمد کاظمی فرماندۀ لشکر تعریف می‌کند که بعدها زمینه‌ساز تصمیمی خاص در جریان عملیات بدر در بهمن63 می‌شود.

مشارکت کفتر‌بازان نجف آباد در دفاع مقدس

یکی از نیروهای پشتیبانی لشکر۸، یک بار خاطره‌ای از دوران سربازی‌اش در پادگان نظامی مهر‌آباد تهران برای احمد کاظمی فرماندۀ لشکر تعریف می‌کند که بعدها زمینه‌ساز تصمیمی خاص در جریان عملیات بدر در بهمن۶۳ می‌شود.

این نیرو سال ۵۱ که سرباز بوده، سوختن جنگنده‌ای سقوط کرده در کارخانۀ کارتن‌سازی را می‌بیند که بقیه، دلیلش را «رفتن یک کبوتر به داخل موتور هواپیما» عنوان می‌کنند. بعد از این اتفاق، شایع می‌شود که جهت جلوگیری از تکرار حادثه، محدودیت‌های برای «کفتر‌بازان» اطراف فرودگاه اعمال شده است.

احمد کاظمی نیز نیمه دوم سال ۶۳، با یادآوری این خاطره برای نیرویش خواستار تهیه تعدادی کبوتر جهت رهاسازی در منطقه می‌شود تا از شیرجۀ جنگنده‌های عراقی جلوگیری کنند. البته فرمانده هیچ جزئیاتی از محل و تاریخ عملیات مطرح نمی‌کند.

این نیروی پشتیبانی لشکر۸ می گوید: به افراد مختلف از جمله کفتر‌بازها فراخوان دادیم. یکی داشتیم اهل کاشان و ساکن ویلاشهر که وقتی دستۀ کبوترهاش پرواز می‌کردند، سایه می‌انداختند؛ همه را اهدا کرد. تعداد کبوترها به قدری زیاد شد که جا کم آوردیم. همه را انتقال دادیم به یکی از سالن‌های نیمه‌تمام امام‌زاده سید‌محمد خمینی‌شهر. صدای بال‌زدن کبوترها در سالن به حدی بود که توجه همه را جلب می‌کرد. در نهایت همه را زدیم داخل صندوق‌های پلاستیکی ویژۀ حمل مرغ و فرستادیم اهواز.

وی ادامه می دهد: در منطقه، ۴چادر ویژه نگهداری کبوترها در نظر گرفتند و  یکی از نیروها به کمک چند‌نفر دیگر مسئولیت‌شان را بر عهده گرفتند. بچه‌ها تعریف می‌کردند که شب‌ها، موش‌خرماها زمین را سوراخ کرده، وارد چادر شده و کبوتر شکار می‌‌کردند. تا شروع عملیات، هیچ‌کس از مقصد کبوترها اطلاعی نداشت.

نجف آباد نیوز: راوی این خاطره، اطلاع دقیقی از میزان موفقیت این طرح در دور کردن هواپیماهای دشمن از جزایر مجنون و منطقه هور ندارد ولی طبق خاطرات نقل شده از عملیات بدر، به نظر می رسد این کبوتران موفقیت چندانی نداشته اند.

کبوتر بازی

کبوتر بازی

مشارکت کفتر‌بازان نجف آباد در دفاع مقدس