طلبه هایی که نمایش بازی می کنند + تصاویر
طلبه هایی که نمایش بازی می کنند + تصاویر
فارس: گروهی متشکل از چند طلبه جوان که آخرین نمایش خود را در نجف آباد برگزار کرده اند، خود را گروه تبلیغی هنری فانوس می‌نامند و تمام همتشان را برای تبلیغ دین در قالب هنرهای نمایش و تئاتر به کار گرفته‌اند.

طلبه هایی که نمایش بازی می کنند + تصاویر

فارس: گروهی متشکل از چند طلبه جوان که آخرین نمایش خود را در نجف آباد برگزار کرده اند، خود را گروه تبلیغی هنری فانوس می‌نامند و تمام همتشان را برای تبلیغ دین در قالب هنرهای نمایش و تئاتر به کار گرفته‌اند.

گروه هنری فانوس

طلبه های بازیگر

حجت‌الاسلام امیرحسین کاملیان طلبه درس خارج، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی و سرپرست گروه هنری فانوس چگونگی تشکیل آن را این‌گونه بیان می‌کند: گروه تبلیغی هنری فانوس سال ۱۳۹۳ به همت جمعی از طلاب حوزه علمیه نجف‌ آباد فعالیت خود را در عرصه تبلیغ هنری شروع کرد. در ابتدا با اجرای نمایش‌های دینی ویژه کودکان و نوجوانان در مدارس و مساجد و هیأت کار خود را آغاز کرد، سپس به اجرای مراسم‌های جشن تکلیف نیز پرداخت و هم‌اکنون با اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی در سالن‌ها و پارک‌ها مشغول به فعالیت است.

طلبه

طلبه های بازیگر

بازیگری

طلبه های بازیگر

کاملیان در ادامه درباره فعالیت‌های این گروه گفت: از سال ۱۳۹۷ بخش خواهران گروه نیز فعالیت خود را در عرصه نمایش عروسکی شروع کرده است و تا به اکنون نمایش عروسکی «ماجراهای حنانه ۱ و ۲» ویژه دختران نونهال را به روی صحنه برده است. اکنون گروه تبلیغی هنری فانوس موفق به تولید ۲۵ نمایشنامه و فیلم‌نامه در موضوعات ارزشی ویژه مخاطبین و رده‌های سنی مختلف شده است.  با توجه به اینکه برخی دانشجویان و دانش آموزان عزیز در این زمینه از توانمندی بالایی برخوردار بوده‌اند گروه را منحصر به طلاب ندانستیم و با استفاده از ظرفیت عزیزان دیگر، هم‌اکنون یک خانواده‌ ۶۰ نفره (متشکل از طلاب، دانشجویان و دانش آموزان برادر و خواهر) هستیم.

وی خاطر نشان کرد: برخی نمایش ها القاکننده تفکر جبرگرایی یا پوچ‌انگاری هستند. برخی از نمایش‌های ارزشی هم که به‌ ظاهر بر اساس منابع و محتوای دینی نگاشته شده‌اند، گاهی از کج‌فهمی و برداشت‌های نادرست نشأت گرفته و دچار انحراف از هدف خود گردیده‌اند.

سرپرست گروه هنری فانوس درباره مشکلات و دغدغه‌های گروه می گوید: از آنجایی‌که یکی از اهداف اصلی مجموعه گروه تبلیغی هنری فانوس انجام یک کار تبلیغی خودجوش در راستای تولید محتوای سالم و ارزشی و تلاش برای اعتلای فرهنگ جامعه و مردم است، هیچ‌گونه نگاه مالی و کسب درآمد به تئاتر نداشته و برای اجرای برنامه در مکان‌های مختلف معمولاً به دریافت حداقل قیمت (آن‌هم به‌منظور تأمین بخش کوچکی از هزینه‌های سنگین گروه) اکتفا می‌کنیم. به همین خاطر بسیاری از هنرمندان به ما خرده گرفته‌اند که شما بازار گیشه را خراب می‌کنید! نکته قابل‌توجه این است که پس از گذشت سال‌ها اکثر مردم هنوز نتوانسته‌اند ارتباط خوبی با نمایش برقرار کنند که به نظر می‌رسد یکی از علل عمده آن این است که معمولاً هزینه‌ای چند برابر نسبت به تماشای یک فیلم بایستی پرداخت کنند، این روزها مخاطبین نمایش معمولاً قشر خاصی هستند، و بیشتر آنان را اهالی هنر تشکیل می‌دهند ولی این هنرِ مردمی هنوز نتوانسته جای خود را در میان مردم باز کند و اقشار مختلف را به‌پای نمایش بکشاند! این معضل خصوصاً در شهرستان‌ها بیشتر به چشم می‌آید.

کاملیان در پایان اذعان داشت: در این مدت کم‌لطفی و عدم‌حمایت برخی از نهادها که بعضاً عهده‌دار فرهنگ جامعه بوده و وظیفه قانونی در این امر دارند، و گاهی سنگ‌اندازی، برخوردهای خلاف انتظار و حتی متوسل شدن به شیوه‌های تأسف‌بار همچون دروغ، اهانت، امحا کردن تبلیغات شهری توسط برخی از مجموعه‌ها را شاهد بودیم که امید است این رویه به اتحاد و همدلی بیشتر منجر شود تا بتوانیم به کمک یکدیگر دررسیدن به اهداف مشترکمان گام برداریم.

نجف آباد نیوز