نجف آباد جلوه گاه مهندسی شیخ بهایی
نجف آباد جلوه گاه مهندسی شیخ بهایی

به بهانه ۱۲ شوال (۲۷ تیر) سالروز درگذشت شیخ بهایی مطلبی که پیش از این در پایگاه خبری منتشر شده بود را مجددا در معرض دید مخاطبان قرار می دهیم. [tabs type=”horizontal”][tabs_head][tab_title]نجف آباد جلوه گاه مهندسی شیخ بهایی[/tab_title][tab_title][/tab_title][/tabs_head][tab]نجف آباد یکی از شهرها و شهرستان های استان اصفهان است که معماری آن جلوه گاه مهندسی شیخ […]

به بهانه ۱۲ شوال (۲۷ تیر) سالروز درگذشت شیخ بهایی مطلبی که پیش از این در پایگاه خبری منتشر شده بود را مجددا در معرض دید مخاطبان قرار می دهیم.

[tabs type=”horizontal”][tabs_head][tab_title]نجف آباد جلوه گاه مهندسی شیخ بهایی[/tab_title][tab_title][/tab_title][/tabs_head][tab]نجف آباد یکی از شهرها و شهرستان های استان اصفهان است که معماری آن جلوه گاه مهندسی شیخ بهایی است.[/tab][/tabs]

نجف آباد در ۲۵ کیلومتری غرب اصفهان و در مجاورت شهرستان های لنجان، فلاورجان، خمینی شهر و تیران و کرون قرار گرفته است.

این شهرستان دارای دو بخش مرکزی که شامل شهر نجف آباد و چند شهر دیگر و بخش مهر دشت است که این بخش در مسیر شهرستان تیران و کرون قرار دارد.

شهر نجف آباد در زمان شاه عباس صفوی و به فرمایش شیخ بهایی بیش از ۴۰۰ صد سال پیش بنا شده که شهری با ظرفیت های عالمان بزرگ دینی، شهر ایثار و شهادت، شهر علم و فرهنگ و با مردمانی با صفا است.

ماجرای احداث این شهر به سال های هزار و ۲۲ هجری قمری بر می گردد که کاروانی از چندین شتر از طرف شاه هدایا و نزورات، جواهرات، پول نقد برای حرم امام علی(ع) به نجف اشرف می بردند اما در مسیر این قافله شتر در نجف آباد فعلی ایستاد و دیگر تکان نخوردند.

خبر این موضوع به شیخ بهایی رسید و شیخ در ردی فرمودند”دیشب بنده در عالم رؤیا شاه نجف را زیارت کردم که حضرت فرمودند شتران را برهانید و بارشان را به صرف آباد کردن این محل مصرف کنید که اصلح همین است. ” که شاه عباس سخن شیخ بهایی را پذیرفت و شهری به نام نجف آباد بنا شد.

نجف آباد قله جهاد و ایثار

شهرستان نجف آباد با جامعه ۶ هزار نفری ایثارگر جایگاه مهمی در سطح کشور در حوزه ایثار و شهادت دارد که شخصیت های بزرگ دوران دفاع مقدس مانند سردار شهید کاظمی نمونه ای از مردان و فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در یکی از دیدارهای خویش با مردم این شهرستان فرمودند: دانشجو و دانش ‌آموز و معلم و روحانی و شخصیتهای سیاسی و مانند اینها. انصافا برجستگی خاصی دارد؛ واقعا یکی از قله‌های برجسته‌ی جهاد، بدون تردید نجف‌آباد است.

ایشان در خصوص نجف آباد فرموده اند: شهر نجف‌آباد، هم از لحاظ مذهبی، هم از لحاظ انقلابی، انصافا یک شهر برجسته است؛ همان‌طور که اشاره کردند،از زمان شیخ بهایی و بعد، همین ‌طور علمای بزرگی از نجف‌آباد برخاستند -مرحوم آمیرزا محمد نجف‌آبادی، مرحوم آسید علی نجف‌آبادی؛ بزرگانی بودند که هم در نجف‌آباد ساکن بودند، هم در اصفهان مرکز تجمع طلاب و علما و مانند اینها بودند- و بعد هم وقتی به نهضت اسلامی منتهی شد، انصافا نجف‌آباد یکی از پیشروترینِ شهرستانها بود؛ کمتر جایی را ما سراغ داریم که مثل نجف‌آباد از نهضت امام(رضوان‌الله‌علیه) استقبال کرده باشند؛ که البته عمده‌اش به برکت مرحوم آقای منتظری بود.

نقش خاص نجف آباد در دوران دفاع مقدس

محسن پور عبدالله رئیس بنیاد شهید شهرستان نجف آباد در خصوص جمعیت ایثارگری شهرستان نجف آباد گفت: شهرستان نجف آباد ۲ هزار و ۵۰۰ شهید و چهار هزار و ۲۰۰ جانباز و آزاده دارد که در دوران هشت سال دفاع مقدس تقدیم به این انقلاب کرده است.

وی افزود: شهرستان نجف آباد ۱۲ خانواده سه شهیدی، یک خانواده چهار شهیدی، ۱۱۰ طلبه شهید، ۲۳۰ پاسدار، ۷۱۲ دانش آموز شهید، ۷۴ دانشجوی شهید و ۸۶ سردار شهید دارد و در مدرسه شهید محمد منتظری این شهر با تقدیم ۲۳۶ شهید رتبه اول کشوری را دارد.

پورعبدالله اضافه کرد: نجف اباد به تنهایی لشگر داشت و روستاهای این شهرستان نیز نقش موثری در دفاع مقدس ایفا کردند که وجود روستای نمونه ایثار و شهادت به دلیل تعداد بالای شهید در کشور مصداقی بارز از این موضوع است.

آثار تاریخی منحصر به فرد نجف آباد

دژ سنگی علویجه، مسجد جامع جوزدان، مسجد جامع دهق،عصارخانۀ اخلاقی( آقا)، کاروانسراهای هسنیجه و جلوگیر ، برج های دوقلوی صفا (آق غلام علی)،برج های جوی خارون و یا ارگ شیخ بهایی از جمله بناهای تاریخی شهرستان نجف آباد است.

تعدادی از این بناهای تاریخی به همت شورای اسلامی و شهرداری نجف آباد مرمت شده اند و در ایام مختلف سال از جمله ایام نوروز مورد بازدید مسافران قرار می گیرند.

نجف آباد ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری استان اصفهان را دارد

احمدرضا جعفرزاده، معاون عمرانی فرماندار نجف آباد در یکی از جلسات گردشگری این شهرستان گفت: شهرستان نجف آباد ظرفیت های میراثی و گردشگری خوبی دارد که با سرمایه گذاری در این بخش می توان این منطقه را به قطب گردشگری تبدیل کرد.

وی افزود: بسیاری از مردم نجف آباد دغدغه مسائل گردشگری و میراثی شهر خود را دارند که شهرداری نجف آباد در این خصوص اقدامات خوبی را انجام داده است.

مرمت بازسازی آثار تاریخی نجف آباد

مسعود منتظری شهردار نجف آباد با اشاره به اینکه نجف آباد ظرفیت های خوبی در بخش گردشگری دارد، گفت: مرمت و بازسازی آثار میراثی و بناهای تاریخی نجف‌ آباد انجام شده که رونق و احیا آثار و ابنیه تاریخی این شهر با پیش بینی محل تامین اعتبار انجام می شود.
وی ادامه داد: اثار تاریخی معماری نجف آباد بستری برای معرفی معماری و تاریخ و هویت گذشته مردم این شهر است که بعضی از این ویژگی ها و بناها تاریخی منحصر به فرد است.
منتظری خاطرنشان کرد: موزه مردم شناسی نجف آباد به همت شهرداری در خانه تاریخی مهر پرور آماده شده که مسافران و گردشگران از آن می توانند بازدید کنند.
وی یادآورشد: نجف‌آباد علاوه برآثار تاریخی دارای صنایع دستی مانند لوده بافی، گیوه دوزی، چاقو سازی و کلاه مالی نیز است که در پرونده گردشگری و تاریخی این شهر ثبت شده است.
آستان مقدس امامزادگان میزبان مسافران نوروزی
آستان مقدس امامزاده ساره مریم معروف به چهل دختران در جوزدان، آستان مقدس امامزاده شمس الدین محمد در ارتفاعات جنوب غربی علویجه، بقعۀ پیرمحمد در اراضی نزدیک امامزاده ساره مریم جوزدان، آستان مقدس امامزاده عبدالله در نهضت آباد از جمله مراکز گردشگری و دینی این شهرستان است.

ستاد تسهیلات سفرنجف آباد میزبان مسافران نوروزی
احمدرضا جعفرزاده معاون عمرانی فرماندار و رئیس ستاد تسهیلات سفر شهرستان نجف آباد گفت: دستگاه های خدماتی و اداری شهرستان نجف آباد پیش بینی های لازم برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی را انجام داده اند.
وی ادامه داد:‌ اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه، خدمات رسانی امدادی نیروی های امدادی، اسکان مسافران نوروزی، برپایی نمایشگاه های فرهنگی و گردشگری و نظارت بر ارائه خدمات توسط دستگاه های عضو ستاد تسهیلات سفر نجف آباد انجام می شود.

منبع خبر: شبستان