پتانسیل های جلال آباد؛ میزبان بزرگترین انارستان کشور
پتانسیل های جلال آباد؛ میزبان بزرگترین انارستان کشور

روستای جنوب غربی شهر نجف آباد بانام فعلی “جلال آباد” و نام همیشگی “علی آباد” و نام باستانی “جون آباد” (جهان آباد) نامهای دیگری چون مردباد (mordebad) “مرادآباد” داشته است. بزرگترین فضای سبز شهرستان نجف آباد در انارستان قرار داردکه ۳۶۰ هکتار وسعت داشته ودارای ۱۶۰هزار اصله نهال پنج تا هفت ساله ی انار هست […]

روستای جنوب غربی شهر نجف آباد بانام فعلی “جلال آباد” و نام همیشگی “علی آباد” و نام باستانی “جون آباد” (جهان آباد) نامهای دیگری چون مردباد (mordebad) “مرادآباد” داشته است.

بزرگترین فضای سبز شهرستان نجف آباد در انارستان قرار داردکه ۳۶۰ هکتار وسعت داشته ودارای ۱۶۰هزار اصله نهال پنج تا هفت ساله ی انار هست و از ۴۵۰۰ نفر جمعیت روستا،حدود ۲۵۰۰ نفر شریک در این طرح شرکت کردند و بامشارکت دادن زمین و سهم آبه ی خود از قنات علی آباد این فضا را سبز نگهداشته اند که بعبارتی ششهای شهر بحساب آمده و چون در آسیا نظیرچنین انارستانی وجود ندارد میتوان آنرا “یاقوت سرخ خاورمیانه”دانست.

در اسپانیا,انارستانهای بزرگی وجود داشته ولی پس از یقین پیداکردن از وسعت آن انارستان,میتوان گفت از لحاظ وسعت,کدامیک درجهان,اول هستند.
چندسالی است که انارستان به باروری اقتصادی رسیده واین انارهای بومی نجف آبادی بفروش میرسد ولی حیف که بهترین آنها را شهرضاییها برده و با برند خود میفروشند, هرچند که تاجرین کره ی جنوبی خواستار خریدبهترین انار این انارستان با قیمت بسیارمناسب در بنادر ایران هستندولی حمایتهای مدیران کشوری ومنطقه ای در این خصوص لازم است

جالب تر آنکه مرغوبترین رب انار کشور در جلال آباد تولید میشود و اضافاتی چون خرما همچون رب انارشهرضا را در خود ندارد و البته اندکی قیمتش بالاست و آنهم بجهت خلوص آن است

تاجران اکراینی در حال مذاکره برای ساخت کارخانه ی کنسانتره ی انار هستند که میتواند بر رونق انارستان بیفزاید.
بهرسو هر رهگذری که از اتوبان سردارشهیدکاظمی درجنوب شهرعبور کند درختان بر روی ردیف این انارستان توجهش را جلب میکند.
انارستانی که باسیستم کامل آبیاری تحت فشار (قطره ای) عمل کرده که اجرای آن با شرکتی از ترکیه بوده است.
در زمانیکه انارستان نیاز به آب ندارد، آب اضافی صرف تولید ماهی قزل آلا و نیز شترمرغ میشود تا هم سود اقتصادی طرح, توجیه شود و هم  ۱۰کارگر انارستان بیکار نمانند.

استخر تولید ماهی در کنار بستر جنوبی رودخانه ی مرغاب قرار داردکه شمال قلعه ی تاریخی “جهان آباد” (جونه باد jonebad) واقع شده
قلعه ای که از آن ته برج و بارویی باقیمانده ولی میتواند بزرگترین بازار تجارت صنایع دستی منطقه, استان و ایران شود.
درشمال شرقی قلعه, قدیمی ترین حمام ایرانی بنام “آپزن”و در غرب آن , “قلقله” (gol,gole) که نوعی سیستم آبرسانی زیر زمینی و زیر رودخانه ای و بسیار کهن است, وجود دارد.

در غرب این آثار تاریخی و بر روی رودخانه ی مرغاب, پل تمام سنگی وبی نظیر , دو دهنه و بسیار باستانی “جهان آباد” قرار دارد.
به سمت غرب که حرکت کنیم به قنات دو طبقه و آبشار زیر زمینی جلال آباد میرسیم که به چاه “هار هاری” مشهور است چرا که صدای ریزش آب از قنات بالایی بر روی آب قنات زیرین, بسیار شدید است
بین این چاه و رودخانه ی فراموش شده ی مرغاب, قلعه گبری وجود دارد که ته مانده ی باروهایش فقط برجا مانده

از شرق قلعه ی جهان آباد که به طرف روستا که حرکت کنیم “لت” های بیشماری وجود دارد که از نوع شش و پنج تا دو لتی را در بر دارد و این خود نشان ازتقسیم آب در گذشته وحال به عدالت بین کشاورزان و باغداران منطقه بوده و “پنگ پیم” (peng peim) که همان پنگ خانه ی معروف ماست وجود داشته که تخریب و در محل جدید به همان شکل سابق و به همت دهیاری بازسازی شده است.

نزدیک این اثر,برج کبوتری جلال آباد قرار دارد که مورد بازدید گروه تحقیقی هلندی قرار گرفته وقرارشده مشابه این برج,در آمستردام هلند, ساخته شود.

در شرق روستا هم, آسیاب کپ ماسه وجود دارد که آردگندم روستا را با آب مرغاب تهیه میکرده و اکنون در مالکیت جوزدانیهاست.
در جنوب روستا نیز معادن تاریخی وباستانی ذوب آهن و نیز خانه های باستانی یا “کنده” (kande) و چشمه سارهایی چون گردوک (gerdowek) و چاه دیو وجود دارد.

آری……
روستای جلال آباد,نزدیک شهر خودمان دارای چنین آثار باستانی وطبیعی است.
چگونه تاکنون هیچ شناختی بهش نداشتیم؟؟!!!!!
ولی این خود جای بسی امیدواری است که بتوان باشناخت شهرمان و اطرافش بدانیم چقدر تاریخ و تمدن در اطراف ما هست و ما به اصالتمان ببالیم و بنازیم و به فکر آبادانی آن باشیم.
لهجه ی زیبایمان را حفظ کرده و به نسل بعدمان,بسپاریم و پاسدار این امانتهای تاریخی باشیم بامیدخدای بزرگ وباهمت همه ی ساکنان بومی منطقه ی تاریخیمان
امیدواریم با درایت مدیران فهیم شهری شاهد برگزاری اولین همایش “انار ولوده”ی جلال آباد در شهر نجف آباد و آنهم در بزرگترین انارستان ایران باشیم.

منبع خبر و تصاویر:enajafabad.ir